Ruben Santamarta biztonsági szakértő előadása az eheti Los Angels-i Black Hat konferencián valószínűleg a legnézettebbek között lesz. Ugyanis egy olyan eljárást tervez bemutatni, ami állítása szerint alkalmas lehet egy repülőgép műholdas kommunikációs rendszerének feltöréséhez, a repülőn minden utas számára elérhető fedélzeti WiFi-n és szórakoztató rendszereken keresztül.
Kép: Techworld
Santamarta a Reuters-nek elmondta, a sebezhetőségre akkor derült fény, amikor olyan vállalatok műholdas kommunikációs eszközeinek firmware-jét vizsgálta az un. reverse engineering („fordított mérnöki tevékenység”) módszerrel, mint a Cobham Plc, Harris Corp, az EchoStar Corp's Hughes Network Systems, az Iridium Communications Inc és a Japan Radio Co Ltd.
Elméletileg ezek szerint egy támadó hozzáférést szerezhet egy kereskedelmi légi jármű elektronikai berendezéseihez, és módosíthatja vagy megszakíthatja annak műholdas kommunikációját. Ez pedig – ugyan csak elméletileg – megzavarhatja a repülőgép navigációs és biztonsági rendszereit.
A szakértő elismerte, a módszer alkalmazása valós szituációkban egyáltalán nem egyszerű, ám laboratóriumi körülmények között sikeresnek bizonyult.
A kutatási eredmények nyilvánosságra hozásával Santamarta azt szeretné elérni, hogy a repülőelektronikai eszközöket gyártó vállalatok megszüntessék az általa kockázatosnak ítélt biztonsági rést. Persze vannak olyanok, akik nem értenek egyet vele.
A felsorolt vállaltok közül néhány már reagált a hírekre: úgy nyilatkoztak, átnézték Santamarta kutatási anyagait, és bár annak néhány megállapításával egyetértenek, szerintük a szakértő eltúlozza a kockázat mértékét. A Cobham például kijelentette, lehetetlen, hogy a fedélzeti WiFi-t használva a támadók hozzáférjenek bármilyen fontos műholdas rendszerhez.