Unod a hirdetéseket? A Google jelenleg tesztelés alatt álló programja, a Contributor lehetővé teszi, hogy előfizess az internetre.
Kép: Google
Oké, nem az egész internetre – egyelőre csak arra a 10 honlapra, ami részt vesz a kísérletben. A Contributor-on keresztül a felhasználó egy 1 és 3 dollár közötti havidíj ellenében a reklámok helyén köszönő üzeneteket láthat.
„Amikor meglátogatsz egy bizonyos, a programban résztvevő honlapot, az általad fizetett hozzájárulás egy része automatikusan az oldal készítőihez kerül” írja a Google Contributor oldala. „Minél több hozzájárulást fizetsz be, annál több jut az általad látogatott oldalaknak.”
Egy kis köszönetnyilvánító üzenet jelenik meg a Google által beillesztett hirdetések helyett, mondta a CNET-nek a cég szóvivője, Andrea Faville. A kísérletben részt vevő tíz oldal közt van a fotómegosztó Imgur, a vicces álhíreket közlő The Onion, a főleg tech hírekben utazó Mashable, és a szleng-magyazázó Urban Dictionary is.
A Contributor meglehetősen érdekes kezdeményezés egy olyan vállalat részéről, ami elsősorban reklámbevételekből él, de a projekt egyelőre még a tesztfázisnál jár. Az érdeklődők itt iratkozhatnak fel a várólistára.
Az ingyenes, reklámokkal támogatott tartalom eddig nagyon sikeresnek bizonyult az internet alapú szolgáltatások gyors felfuttatásánál, és gyakorlatilag a hirdetések tartanak fenn olyan népszerű oldalakat, mint a Facebook, a Twitter vagy a Google.
Más részről ennek is meg van a maga sötét oldala: a reklámok sokkal hatékonyabbak, ha olyan embereket céloznak meg velük, akik valószínűleg érdekesnek fogják őket találni – ez arra ösztönözheti a honlapok üzemeltetőit, hogy nyomon kövessék a látogatóikat, azaz személyes adatokat gyűjtsenek róluk. A legtöbbször felmerülő probléma ezzel kapcsolatban, ha a weboldalak üzemeltetői eladják ezeket a személyes adatokat a hirdetőknek.
A Google jelezte, hogy a Google Contributor előfizetés nem csak a reklámmentességért fizetne, hanem a személyes adatai is védelmet élveznének.
„A szolgáltatást igénybevevők adatait nem fogjuk a hirdetések célzásához felhasználni” mondta Faville.
A hirdetők ebben az évben előre láthatólag 141 milliárd dollárt költenek internetes reklámra, ez az összeg 2016-ban több, mint 15%-kal nőhet az eMarketer szerint. Idén a legnagyobb reklámbevételt a Google-é, az összes reklámbevétel 32,4 százalékát tehette zsebre, a második helyen a Facebook áll 8%-kal.
Az internetes újságok egy része – pl. a Wall Street Journal és a New York Times – tartalmuk egy részét az előfizetőknek tartja fenn, de ez jelentősen csökkenti is az olvasók számát az ingyenes, de reklámokat is tartalmazó oldalakhoz képest. A kritikusok szerint ez viszont oda vezethet, hogy a reklámbevételekből élő oldalak szenzációhajhász cikkekkel próbálnak nagyobb olvasottságot – és több bevételt – elérni.
Az sem teljesen tisztázott, hogy miként fogja a Google az előfizetésből származó bevételeket elosztani a programban résztvevő weboldalak közt – mondjuk ez nem jelent változást a jelenlegi Google reklámokhoz képest. „Az összeg, amit megtartunk, megegyezik azzal, amit a hirdetőknek számolunk fel azért, hogy kitegyük a reklámjukat” nyilatkozott a szóvivő.
Minél többet fizet valaki, annál kevesebb reklámot fog látni, a honlapok pedig nem tapasztalnak majd bevételbeli különbséget, állítja a Google. „Az díjszabásról annyit, hogy a résztvevő oldalaknak fizetett összeg gyakorlatilag megegyezik hirdetési helyek piaci árával. Így az ő bevételüket ez nem érinti, bár minél többet fizet a felhasználó a Contributor-on keresztül, annál több reklámot cserélünk ki köszönetnyilvánító üzenetre” jelentette ki Faville.
A sokan még mindig elvárják, hogy a honlapok ingyenesek legyenek, nem kevesen vannak viszont azok, akik nem bánják, ha fizetniük kell az internetes tartalmakért. Ezt a trendet egyre több szolgáltató próbálja meglovagolni. Meglátjuk, hogy ilyen feltételek mellett hajlandóak lesznek-e az emberek pénzt adni az Urban Dictionary-ért.